De Zwitserse waterambassadeur Ernst Bromeis wilde de Rijn van de bron tot aan de monding afzwemmen. Vandaag, na ongeveer 400 afgelegde kilometers, moet hij afscheid nemen van zijn missie. Zijn gezondheid laat een voortzetting van de tocht niet meer toe.
Lichamelijk niet toelaatbaar
Twee weken geleden startte zwemmer en waterambassadeur Ernst Bromeis met een groot doel voor ogen: de hele, 1230 kilometer lange Rijn van de bron in de Tomasee (Graubünden) tot de monding in de Noordzee zwemmend afleggen. Gisteravond moest Ernst Bromeis Zwitserland Toerisme meedelen dat hij zijn project moest opgeven. Hij liet weten erg geworsteld te hebben met deze beslissing. Een voortzetting zou lichamelijk niet meer toelaatbaar zijn geweest.
De reis
Ongeveer veertig kilometer per dag heeft Ernst Bromeis sinds de start in de Tomasee voortgeploeterd, zwemmend, en, steeds vaker dan oorspronkelijk bedoeld, per kajak. Hij had met talrijke uitdagingen te kampen en de omstandigheden waren ronduit zwaar. Bij de bron lag de Rijn nog onder een dikke ijslaag en Bromeis kwam zelfs een keer in een hagelstorm terecht. 'Vooral het ongebruikelijk koude weer heeft veel van mijn krachten gevergd', constateert Bromeis. Het etappeplan was ook te optimistisch ingeschat, analyseert Bromeis: 'Ik heb mij goed op dit project voorbereid. Ik was fit en mijn ervaringen met het doorzwemmen van Zwitserse meren gaven mij het gevoel dat ik het aankon. Onder de gewijzigde omstandigheden is het onmogelijk gebleken de tocht zwemmend te volbrengen.'
Water een eindige bron
Niet de sportieve prestatie stond voor Ernst Bromeis bij deze waterreis voorop, maar de boodschap dat water een eindige bron is, die beschermd moet worden. Bovendien vertegenwoordigde Bromeis in het «Jaar van het water» Zwitserland als aantrekkelijk land voor een vakantie aan het water. Zwitserland Toerisme gebruikte het project enerzijds om de 50 miljoen mensen die langs de Rijn wonen op al het moois te wijzen dat waterland Zwitserland zijn gasten te bieden heeft, anderzijds het belang van water voor de mens te benadrukken onder het motto «natuur en authenticiteit».
Media
De media-aandacht voor het project “Het blauwe wonder – Rijn 2012″ was een mooie aanvulling op de zomercampagne van Zwitserland Toerisme in het teken van het water. De campagne is wereldwijd opgezet en zou vooral in Duitsland en Nederland extra publiciteit hebben opgeleverd. Zwitserland Toerisme betreurt het afbreken van de tocht, maar heeft er alle begrip voor. Het stopzetten van het project heeft geen verdere invloed op de voortzetting van de zomercampagne.
'Het blauwe wonder - Rijn 2012'
Het project „Het blauwe wonder – Rijn 2012“ had van begin af aan het karakter van een expeditie. Bij expedities is een voortijdige beëindiging nooit uitgesloten. De gezondheid en de veiligheid van Ernst Bromeis hadden altijd en onder alle omstandigheden prioriteit. Een principe waar Zwitserland Toerisme aan vasthoud.