Er zijn zoveel activiteiten te ondernemen in de bergen. Logisch dat veel mensen het jaarlijks wat hogerop zoeken voor een onvergetelijke vakantie. Je hebt je auto een grote beurt gegeven, de verzekering van de auto is in orde, de remmen zijn in topconditie en het oliepeil, de remolie en de koelvloeistof zijn gecheckt. De auto is klaar voor een tocht in de bergen, maar hoe zit het met jou? In dit artikel vind je tips en technieken die je zullen helpen om met vertrouwen elke berg te overwinnen.
De hellingproef en parkeren
Natuurlijk hebben we deze techniek allemaal wel eens uitgeprobeerd tijdens onze rijlessen, maar over het algemeen hebben we deze techniek niet veel nodig in ons vlakke landschap. Het kan dus raadzaam zijn de hellingproef weer te oefenen voor je een steile berghelling opklimt. Parkeer je halverwege een klim? Zet je auto dan in de handrem en in de eerste versnelling. Draai de achterwielen richting de vangrail of de berg. Heuvelafwaarts zet je de auto ook op de handrem, maar in zijn achteruit. Draai nu in plaats van de achterwielen de voorwielen richting vangrail of de berg.
De haarspeldbocht
Bergweggetjes kunnen soms slecht onderhouden zijn. Vooral in haarspeldbochten is het belangrijk hier rekening mee te houden. Remmen zul je zoveel mogelijk moeten vermijden in de bocht. Je zou namelijk makkelijk kunnen slippen op losse steentjes. Zorg ervoor dat je auto in een lage versnelling staat en neem je tijd. Een snelheid van 20 kilometer per uur is echt maximaal in een haarspeldbocht. Wanneer je stijgt let je goed op de weg boven je. Zo voorkom je dat je klem komt te zitten in een haarspeldbocht met een tegenligger, wat in het ergste geval een vrachtwagen is. Let ook op de weg onder je wanneer je afdaalt. Vergeet niet dat klimmend verkeer voorrang heeft.
Helling op, helling af
Wanneer je een berg trotseert is het belangrijk terug te schakelen naar een lagere versnelling. Toeren maken is een must. Je motor zal beter presteren en je zet je koelsysteem aan het werk. Wanneer je afdaalt zal je waarschijnlijk dezelfde versnelling moeten kiezen waarmee je de berg op bent geklommen. In een lage versnelling rem je op de motor, waardoor je je remmen spaart. Een tweede manier om je remmen te sparen is door niet constant zachtjes op de rem te trappen. Dit zal op den duur in het ergste geval tot remweigering leiden. Het is beter om zo nu en dan krachtiger op de rem te trappen wanneer dit echt nodig is. Bedenk dat je tijdens het afdalen een langere remweg hebt. Houd het verkeer dus extra goed in de gaten. Stel dat je rem toch weigert? Trek dan aan de handrem en zet de auto in de eerste versnelling. Indien je teveel vaart hebt, schuur je de auto tegen de rots om deze af te remmen. Flinke lakschade is vervelend, maar het is beter dan het alternatief: je auto in de prak rijden.