Skip to navigation Skip to main content

15 do's en dont's op de Duitse Autobahn

Ford Focus Bergen
© Spalder Media Group

Ga je op vakantie naar de Alpen, dan is de kans groot dat je over de Duitse Autobahn rijdt. Wellicht heb je dit al 100 keer gedaan, maar misschien ga je er voor het eerst rijden en is het voor jou nog nieuw. Belangrijk om te weten is dat het rijden op de Duitse Autobahn op sommige punten anders is dan rijden op de snelweg in Nederland. In dit blog lees je een aantal do's, don'ts en tips voor wanneer jij gaat rijden op de Duitse Autobahn.

1. Opritten en afritten zijn korter: geef ruimte en rem op tijd af

De opritten en afritten zijn in Duitsland vaak korter dan in Nederland. Houd er dus rekening mee dat wanneer je de snelweg oprijdt, er vaak minder ruimte is om in te voegen. Waar mogelijk geef je andere automobiliste de ruimte om in te voegen. Dit geldt uiteraard ook in Nederland! Als je een plaatsje naar links kunt opschuiven, dan doe je dat. Blijf niet links kleven, zodra het mogelijk is om terug te gaan, schuif je een plaatsje op naar rechts. Houd er daarnaast rekening mee dat afritten vaak een scherpe bocht hebben. Ga dus niet volgas de afrit op.

2. Blijf niet hangen op de linkerbaan

Duitse bestuurders zijn gewend om flink door te rijden op de Autobahn. Op sommige delen geldt er een snelheidslimiet (vaak 100, 120 of 130), op andere delen is dit niet het geval. Hier kun je dus, op een veilige manier, harder rijden. Rijd je op een stuk snelweg waar geen snelheidslimiet geldt? Houd dan rekening met automobilisten die veel harder rijden dan jij. Schuif niet zomaar op naar de linkerbaan en blijf niet onnodig links kleven. Wil je inhalen? Zorg altijd voor voldoende ruimte.



Duitse auto's autobahn
© Spalder Media Group

3. Voorkom een boete: houd je aan de snelheid

Op de Duitse Autobahn kom je verschillende snelheidslimieten tegen. Die variëren tussen de 100, 120 of 130 km/u of onbeperkt. Dit wordt altijd duidelijk aangegeven met een verkeersbord. Daarnaast moet je rekening houden met wegwerkzaamheden. Deze worden vaak al vooraf aangegeven, inclusief de lengte ervan. Meestal, maar niet altijd, daalt de snelheidslimiet bij wegwerkzaamheden in fases van 100 naar 80, 70, 60 en soms nog lager. Vaak wordt hier streng gecontroleerd op de snelheid, dus houd je hier direct aan zodra je het bord ziet.

4. Houd altijd voldoende afstand

Houd altijd voldoende afstand van auto's die voor je rijden. Niet alleen op de Duitse Autobahn, maar ook in Nederland en in andere landen. In Duitsland bereken je dit als volgt: de rijsnelheid gedeeld door twee (halber Tacho). Dus rijd je 120, dan moet je zo'n 60 meter afstand houden. Houd bij gladheid, slecht zicht of een slecht wegdek nog meer afstand. Je kunt in Duitsland een boete krijgen wanneer je niet de halber Tacho regel aanhoudt.

Dashboard Ford met Duitse radio
© Spalder Media Group

5. Niet rechts inhalen

Je mag op de Duitse Autobahn, vanzelfsprekend, niet rechts inhalen. De meest herkenbare irritaties op de Duitse Autobahn >

6. Houd rekening met de Rettungsgasse bij files

Kom je in een file terecht, houd dan rekening met de Rettungsgasse of middendoorgang. Deze doorgang moet vrij zijn voor hulpdiensten, zoals politie en ambulance. De Rettungsgasse wordt gecreëerd wanneer auto's of naar links of naar rechts uitwijken, waardoor er een pad vrijkomt. Houd daarom ook altijd voldoende afstand tot de auto voor je, zodat je naar rechts of links kunt uitwijken wanneer nodig. Let ook op het geluid van de sirenes en kijk regelmatig in je spiegels, zodat je eventuele hulpdiensten op tijd ziet aankomen en ze niet voor jou moeten afremmen.

Politie Autobahn
© Spalder Media Group

7. Luister naar de Duitse radio

Na een tijdje op de Duitse Autobahn gereden te hebben, zul je merken dat de Nederlandse radiozenders het helaas niet meer doen. Welke zenders zijn in Duitsland leuk om te luisteren? Lees hier onze tips voor radiozenders op de Duitse Autobahn >

8. Houd rekening met smalle banen bij wegwerkzaamheden

De rijbanen zijn bij wegwerkzaamheden vaak smaller dan normaal. Met name de linkerbaan kan wat smal zijn. Houd hier rekening mee bij het inhalen van bijvoorbeeld vrachtwagens. Vind je het niet prettig? Ga dan rustig op de rechterbaan rijden tot de wegwerkzaamheden voorbij zijn. Uiteraard wordt dit altijd aangegeven met een verkeersbord.

Wegwerkzaamheden

9. Vergeet niet te tanken

Onderweg kom je regelmatig borden tegen met informatie over de afstand tot het eerstvolgende tankstation. Op deze borden zie je ook de afstand naar het eerste tankstation erna. Houd altijd je tank in de gaten en tank liever te vroeg dan te laat!

10. Stoppen bij een Autohof

Een Autohof ligt vaak net iets verder van de Autobahn, maximaal 1 km. Deze plaats biedt naast een tankstation vaak een restaurant of mogelijkheden voor een lekkere kop koffie. Vaak kun je hier net wat goedkoper tanken dan direct aan de snelweg. De leukste plekken voor een koffiestop langs de Duitse Autobahn >

Ford Tanken

12. Bewaar je WC bonnetjes voor de koffie

Stop je onderweg voor een plas- en koffiepauze? Neem dan je pinpas of wat muntgeld mee naar de WC's. Vaak kom je hier Sanifair poortjes tegen. Voor 70 cent ga je naar het toilet, waar je een bonnetje met 50 cent voor terugkrijgt. Deze kun je in het tankstation inwisselen wanneer je bijvoorbeeld koffie of een broodje haalt. Je kunt meerdere bonnetjes tegelijk inleveren.

12. Vergeet niet je vignet voor Zwitserland en/of Oostenrijk

Rijd je door naar Zwitserland of Oostenrijk? Vergeet dan niet eventueel onderweg een vignet te kopen en deze op de ruit te plakken. Lees meer over het vignet Oostenrijk of het vignet Zwitserland.

13. Vergeet niet de verplichte items mee te nemen

Waarschijnlijk heb je het al in de auto liggen, maar in Duitsland is het verplicht om het volgende bij je te hebben: gevarendriehoek, veiligheidshesje en verbanddoos. Deze artikelen zijn niet verplicht voor auto's zonder Duits kenteken, maar we raden het wel aan om ze bij je te hebben, zowel voor je eigen veiligheid als het voorkomen van eventuele discussie met de Duitse politie.

Veiligheidsvestje op motorkap Ford
© Spalder Media Group

14. Kies het juiste tijdstip

Vermijd de drukke momenten op de Duitse Autobahn! Met name vrijdag tussen 13.00 en 20.00 uur of zaterdag van 09.00 tot 15.00 uur kun je het beste vermijden, dit zijn de momenten waarop het druk is, waardoor je meer kans hebt op file. Zondag is een fijne dag om te rijden, dan is er namelijk geen spits en de meeste vrachtwagens mogen niet rijden.

15. Milieusticker

Overnacht je tussendoor bijvoorbeeld in het centrum van de steden Aken, Keulen of München? Dan heb je een milieusticker nodig.

Zomer Yvonne

Over Yvonne

Yvonne kreeg de liefde voor bergen met de paplepel ingegoten. Als klein meisje stond ze al op de ski’s en de Alpen werden ook tijdens de zomervakanties bezocht. De landschappen hebben vanaf het begin een grote indruk op Yvonne gemaakt. Ze ontdekt de bergen het liefst te voet, met de lift of de trein.