Cortazu: nooit van gehoord, maar goede eerste indruk
Een tijdje terug ontvingen we een mailtje van Cortazu, een Nederlands outdoormerk dat sinds 2017 actief is op de enorm concurrerende outdoormarkt. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik nog nooit van het merk gehoord had, maar de website, de producten en het verhaal achter de producten trokken mijn aandacht. De jassen zagen er goed uit, het bedrijf is actief bezig met duurzaamheid en de mannen van Cortazu sleepten in 2019 zelfs een belangrijke prijs op de grote internationale outdoorbeurs, de ISPO in München, in de wacht. Zo'n prijs win je echt niet zomaar... Dus: let's go for it, kom maar door met die jassen!
Afgelopen week hadden we de kleding voor het eerst mee tijdens onze trip in Tirol en ik kan niet anders zeggen dan dat ik onder de indruk ben van de pasvorm, het materiaal (zacht én sterk) en de features van de items die we mee gekregen hebben. En nee, dat zeg ik niet zomaar: ik ben verwend en kritisch als het gaat om outdoorkleding. Het was erg warm vorige week, maar we kregen ook een flinke regen- en onweersbui te verstouwen, dus de eerste test hebben de jassen met vlag en wimpel doorstaan. De komende maanden zullen we de jassen gebruiken tijdens onze Alpentrips en komen we nog met een eerlijke review op de website over de producten die we getest hebben. Deze week belde ik met Wiebe Poelmann, om iets meer te horen over hun outdoormerk en missie.
Hoe kom je op het idee om een eigen outdoormerk te starten in een lastige en concurrerende markt?
'Er zijn inderdaad veel mooie en goede outdoormerken. De meeste bestaan al tientallen jaren, maar ze zijn weinig innovatief qua businessmodel. Wouter en ik werkten al jarenlang samen in de kledingbranche en deelden een passie voor skiën en bergen. Zo ontstond het idee om mooie outdoorproducten te maken voor skiën, hiken en dagelijks gebruik voor een betere prijs. Mijn vader Herman heeft ruim 40 jaar ervaring in de kledingindustrie en met hem erbij hadden we een goed team. Ons businessidee was simpel: schakels overslaan, waardoor je goede producten kunt aanbieden voor een veel lagere prijs. Middels crowdfunding zijn we in 2017 gestart, mensen konden via pre-order een hardshell kopen voordat deze daadwerkelijk geproduceerd was. Binnen een jaar verkochten we in 60 verschillende landen, er bleek muziek in ons plan te zitten.'
Wat onderscheidt jullie van andere (dure) outdoormerken?
'Naast dat wij kwalitatief hoogstaande producten willen maken zoals de bekende technische outdoormerken, zetten wij in op duurzaamheid, innovatie en een vernieuwend businessmodel. Door direct aan de klant te verkopen en schakels over te slaan, kunnen we de items voor een scherpe prijs verkopen, zonder concessies te doen aan kwaliteit. De duurzaamheid zie je bij ons op alle vlakken terug: in de componenten van onze producten, maar ook middels een vergroeningsmissie proberen we meer te doen dan andere merken. Van elke hardshell die verkocht wordt, wordt 62m2 grond 'vergroend' in Kenya via de Amsterdamse organisatie Justdiggit. Ons doel is om in 2025 vijf miljoen vierkante meter grond te hebben vergroend en 50.000 outdoor enthousiastelingen te hebben. Duurzaamheid is een belangrijke pijler binnen ons bedrijf en we kijken bij alles wat we doen of het duurzamer kan.'
Hoe win je zo'n belangrijke prijs op de ISPO?
'De ISPO vraagt alle merken hun nieuwste ontwikkelingen toe te sturen, in een bepaalde categorie. Wij stuurden in 2019 onze 100% gerecyclede hardshell in. De items worden vervolgens beoordeeld door een 42 koppige jury die niet alleen het product beoordeelt, maar ook het hele concept. Wij waren super blij en verrast dat we een Gold Award wonnen en tussen de grote namen op het podium stonden. Dat heeft Cortazu wel een boost gegeven, we kregen veel aandacht in de media.'
Waarom zou iemand € 350 tot € 400 uitgeven aan een hardshell? Dat is toch een flink bedrag...
'Klopt, het is ook niet goedkoop. Maar een Cortazu jas bestaat uit 52 componenten en we willen dat het gemaakt is van het beste materiaal en fijn aanvoelende stoffen. Voor elk van deze componenten kopen we de best beschikbare producten in de markt, van gerenommeerde fabrikanten die de kwaliteit en duurzaamheid kunnen garanderen. Dit zorgt ervoor dat onze producten nu presteren, maar ook na jaren van gebruik. Bij een ander merk betaal je voor een vergelijkbare jas zomaar tot 40% meer. Een goede shell moet een hoge kwaliteit hebben, je goede bescherming bieden in alle omstandigheden en lang meegaan. Wij geven tien jaar garantie op onze jassen en hebben weinig klachten gehad, zelfs niet uit de eerste batch. Is een rits kapot, dan vervangen we de jas. Verder gaan we als bedrijf duurzaam met onze planeet om, dat vinden veel van onze klanten ook belangrijk.'
Als je zou moeten kiezen: zomer of winter in de bergen?
Het wordt even stil. 'Ja, dan toch winter. Zodra er sneeuw valt, begint het te kriebelen en wil ik het liefst zo snel mogelijk naar de bergen. Skiën is van jongs af aan al onderdeel van mijn leven. Ik ski al heel lang en het brengt me veel vreugde. In de zomer is het ook heerlijk in de bergen, maar de winter heeft wel een speciaal plekje in mijn hart. Het is fijn dat de zon schijnt nu, maar ik kijk al uit naar de winter.'
Waar komt de naam Cortazu vandaan? Het klinkt niet heel Nederlands.
'Haha klopt. Het is afgeleid van Hernán Cortés, een Spaanse ontdekkingsreiziger uit de 16e eeuw. Zijn naam konden we natuurlijk niet zomaar gebruiken, vandaar een verbastering ervan.'
Wat wil je zelf nog kwijt?
'Ik ben wel heel benieuwd naar je eerste indruk van de items eigenlijk. Je hebt vast veel vergelijkingsmateriaal.' Ik vertel Wiebe dat we inderdaad in de afgelopen jaren al heel veel verschillende kledingstukken van bekende merken hebben mogen uitproberen en ik zelf ook genoeg geld uitgeef aan mooie outdoorspullen. Hierdoor ben ik eigenlijk vreselijk verwend geraakt. Maar eerlijk is eerlijk, mijn eerste indruk is top. De materialen voelen heerlijk zacht en sterk aan en de shell jas voelde zelfs op blote armen (het was warm toen het begon te regenen) fijn aan. Ik krijg ook stiekem de neiging om de midlayer jas thuis aan te doen, terwijl ik niet iemand ben die outdoorkleding draagt als ik niet outdoors ben. Maar goed, genoeg complimenten voor nu. De komende maanden gaan we de kleding testen en kijken of we nog net zo enthousiast zijn als nu ;-).