In de Italiaanse regio Trentino ligt het Pad van de Vrede. Dit pad voert wandelaars langs belangrijke overblijfselen uit de Eerste Wereldoorloog. In 2014 was het 100 jaar geleden dat deze oorlog uitbrak, welke een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis van de regio. Diverse bunkers en forten tekenen vandaag de dag nog het landschap. Een wandeling over de ‘Sentiero della Pace’ brengt je terug in de tijd.
Sentiero della Pace
Een bijzondere herinnering aan de Eerste Wereldoorlog is het Pad van de Vrede, oftewel de Sentiero della Pace. De route in Trentino is in totaal 520 km lang en verbindt plaatsen, waar restanten te zien zijn, met elkaar. Denk hierbij aan militaire wegen, loopgraven, forten en kastelen. Het traject loopt van Passo del Tonale in het westen naar de hoogste plek van de Dolomieten, de Marmolada. Het pad is te herkennen aan de bordjes met de vredesduifjes. De diverse etappes zijn individueel of onder begeleiding van een gids af te leggen. Wil je het hele traject afleggen, neem dan maar een lange vakantie op. Er is namelijk zeker een maand voor nodig.
Stad van de Vrede
Het Pad van de Vrede voert over gletsjers, besneeuwde bergtoppen (ook in de zomer) en door de natuur rondom het Gardameer. Een bijzonder restant uit deze tijd is Rovereto, ook wel de ‘Stad van Vrede’ genoemd. Hier staat tevens het Historische Oorlogsmuseum, een van de meest belangrijke musea die vanuit Italiaans perspectief de Eerste Wereldoorlog belicht. Een andere bijzondere plek in de buurt van Rovereto is de Monte Pasubio. Op deze plaats hebben tijdens de Eerste Wereldoorlog vele bloedige gevechten plaatsgevonden. Het nabijgelegen 6,5 kilometer lange pad bestaat uit 52 tunnels.
Tunnels in gletsjers
Langs het Pad van Vrede in Valsugana zijn de bekende forten Tenna en San Biagio te vinden. Deze forten hadden als doel om de gevechtsgroepen tegen te houden in dit gebied. Bij de Marmolada gletsjer, ook wel de ‘stad van ijs’ genoemd, leiden tunnels en uitgravingen terug naar de tijd van de oorlog. In deze gletsjer zijn tien kilometer aan ondergrondse tunnels en kamers uitgehakt, die werden gebruikt als slaap- en opslagruimtes. Deze route is in 1916 is aangelegd door de Italianen en wordt ook wel ‘de weg van de eerste oorlogstroepen’ genoemd.