Een kabelbaan is in het Nederlands een verzamelnaam voor een vervoersmiddel dat bestaat uit stations, cabines en kabels. Via de kabel worden de cabines over een bepaald traject vervoerd, van station naar station, (meestal) door de lucht. Natuurlijk is er niet maar één soort kabelbaan. Hieronder lees je meer over de verschillende soorten en termen die we gebruiken. Eén ding zijn we het (denk ik) allemaal wel over eens: het is fantastisch dat het bestaat, want anders zouden we een stuk minder kunnen genieten van de prachtige bergen!
Kabelbaan: soorten en termen
Er bestaan meerdere soorten kabelbanen, en globaal kun je ze als volgt indelen:
- De pendelende kabelbaan: bestaat uit één kabel en één cabine of uit twee kabels en twee cabines. De cabines gaan van punt A naar B en via dezelfde route weer terug. Sommige pendelende kabelbanen hebben meerdere kleine cabines achter elkaar hangen, in plaats van één grote cabine.
- De omlopende kabelbaan: deze kabelbanen hebben meerdere kleine cabines en één lange kabel, waardoor de cabines in een cirkel (omlopend) gaan. Deze lift wordt ook wel een gondellift genoemd.
- De stoeltjeslift: een omlopende kabelbaan zonder cabines, maar met stoeltjes.
- Sleeplift: wordt gebruikt door skiërs en snowboarders, waarbij de ski's en het snowboard over de grond glijden.
- Skilift: wordt in het Nederlands vaak gebruikt als verzamelnaam voor kabelbanen die in de winter worden gebruikt.
Bekijk hier 6 bijzondere kabelbanen >
Vroeger en nu
Kabelbanen zijn (gelukkig) niet meer hetzelfde als 20 jaar geleden. Wellicht ken je de fragiele, krakende 2-persoonsstoeltjeslift zonder kap nog wel. Deze lift komt met een vaart de bocht om en schept je als het ware op (lees: terwijl je doodsangsten uitstaat knalt het stoeltje tegen je benen aan waardoor je automatisch gaat zitten of vaak in mijn geval, nog net niet zijwaarts uit de lift vliegt). Gelukkig worden de nieuwe liften niet meer zo gebouwd. Comfort en veiligheid staan bij de ontwerpers hoog in het vaandel. Gondelliften hebben steeds meer en/of grotere cabines en brengen je sneller de berg op. In sommige gondels vind je zelfs WiFi! De stoeltjesliften hebben steeds vaker verwarmde stoelen en oranje of blauwe kappen tegen de wind. In het dalstation gaan de stoeltjes vaak langzaam, waardoor iedereen rustig en veilig kan instappen.
Het bouwen van de kabelbaan
Zoals je je wellicht kunt voorstellen is een kabelbaan niet in één week gebouwd. Aangezien de omgeving nergens hetzelfde is, kunnen de kabelbanen ook nergens hetzelfde zijn. Dit betekent maat- en specialistisch werk. Een aantal bekende namen in de kabelbanenwereld zijn Doppelmayer/Garaventa en Leitner. Natuurlijk is er een hoop materiaal nodig voor de stations, de kabels, de cabines en het bergstation. De kosten van een kabelbaan lopen al snel in de miljoenen. Een stoeltjeslift kost zo tussen de één en vier miljoen. Een kostprijs van 14 miljoen euro is voor een gondellift niet raar. De meeste liften worden in de maanden september - november gebouwd, omdat dan het klimaat het beste is. Hoe? In onderstaande video kun je zien hoe een paal van een lift door middel van een helikopter geplaatst wordt.
Gebruik maken van de kabelbaan
Gezien de hoge kosten van de kabelbaan kun je er natuurlijk niet gratis gebruik van maken. Wel is er een groot verschil in entreeprijs in de zomer en winter en verschillen de prijzen per gebied. Veel gebieden in de Alpen bieden in de zomer gratis toegang tot de kabelbanen wanneer je een overnachting boekt in één van de plaatselijke accommodaties. In andere gebieden kunnen je een speciale 'Sommercard' aanschaffen. Deze kaart biedt niet alleen toegang tot kabelbanen en openbaar vervoer, maar vaak krijg je korting bij partners in de horeca of bij activiteiten en bezienswaardigheden. Bekijk hier een overzicht van de Oostenrijkse Sommercards. Koop in de lente en zomer dus niet meteen een toegangskaart, maar informeer bij het toerismebureau naar de mogelijkheden.
Bron: Skiinformatie.nl