Misschien vind je het in Nederland al vervelend en rijd je soms liever een blokje om: achteruitrijden. In de bergen kan dit nog veel lastiger zijn, simpelweg omdat de wegen hier vaak omhoog of naar beneden gaan. Je blikveld is dus heel anders en dat maakt het niet altijd gemakkelijk. Daarom in dit artikel tips en tricks om beter achteruit te rijden in de bergen.
Dit is waarom achteruitrijden lastig is
Allereerst een korte uitleg waarom velen achteruitrijden sowieso lastig vinden. Bij het vooruitrijden bepalen de voorwielen de rijrichting, terwijl bij het achteruitrijden de voorwielen de achterwielen volgen. Hoewel je nog steeds met de voorwielen stuurt, zijn het in feite de achterwielen die de beweging initiëren. Dit vereist voortdurende kleine stuurcorrecties. Bovendien is het stuurgedrag tegengesteld aan je intuïtie: wanneer je het stuur naar links draait, gaat de voorkant van de auto eigenlijk naar rechts.
Achteruitrijden voorkomen
Ik moet eerlijk toegeven dat ik in eerste instantie altijd probeer te voorkomen om lang achteruit te rijden in de bergen. Een klein stukje om even achteruit in te parkeren of net de bocht te kunnen halen, prima. Maar voor ‘de lol’ 100 of 200 meter achteruitrijden op een slingerende bergweg, probeer ik in eerste instantie te voorkomen. Meestal rijd ik dus een stukje door om te kijken of ik ergens kan keren. Dan hoef je vaak maar een klein stukje achteruit, even steken en gewoon weer terugrijden. Wel zo makkelijk en veilig, want je houdt eventuele andere weggebruikers ook niet op.
Check de situatie
Het is altijd erg belangrijk om de omgeving goed te checken, dat geldt in Nederland, maar in de bergen nog meer. Zijn er andere weggebruikers, maar uiteraard ook: hoe loopt de weg? Is deze steil? Hoe breed is de weg? Is er ergens een gevaarlijke afgrond? Allemaal dingen om rekening mee te houden en goed te controleren voor je daadwerkelijk je auto achteruitrijdt.
Gebruik je spiegels zoveel mogelijk
De drie spiegels in de auto, binnenspiegel en beide buitenspiegels zijn je beste vrienden wanneer je in de bergen achteruit moet rijden. Wanneer de weg naar beneden gaat, heb je helaas meestal weinig aan je binnenspiegel. Vooral je buitenspiegels zijn erg belangrijk. Op die manier kun je goed checken hoeveel ruimte je hebt op de weg en wanneer je een bocht moet indraaien. Je kunt er eventueel voor kiezen om de buitenspiegels iets naar de grond te draaien, zodat je beter zicht hebt op de weg.
Achteruitrijcamera
Moderne auto’s zijn tegenwoordig vaak voorzien van een achteruitrijcamera. De een houdt ervan, terwijl de ander er soms weinig mee kan. Het is vaak een kwestie van wennen. In de bergen kan een achteruitrijcamera wel erg behulpzaam zijn, aangezien deze dezelfde hellingshoek heeft als de auto. Je hebt dus beter overzicht naar boven of beneden wanneer je achteruit moet rijden op een bergweg. Maar focus je niet volledig op de camera, check ook altijd je spiegels en kijk goed om je heen.
Hand boven op het stuur wanneer je achteruit kijkt
Voor een betere stuurcontrole kun het beste je linkerhand op ’12 uur’, dus recht boven op het stuur, houden wanneer je achteruit kijkt. Voor meer stabiliteit kun je vervolgens met je rechterhand de hoofdsteun van de bijrijderstoel vasthouden. Op deze manier zit je stiller en beweegt je linkerarm alleen voor de stuurbewegingen en correcties.
Bergop of bergaf
Om gecontroleerd achteruit te rijden, hebben we tijdens de rijles geleerd dat je ‘slippend’ met de koppeling moet rijden in een schakelauto. Dit principe geldt ook in de bergen, maar vergt wel wat extra gevoel afhankelijk of je bergop of bergaf rijdt. Bergop zul je duidelijk meer gas moeten geven en heb je een wat oudere auto zua je wellicht ook de handrem moeten gebruiken (hellingproef) om te zorgen dat je niet vooruit rolt. Rijd je achteruit de berg af, dan zul je sneller en harder moeten remmen om de snelheid onder controle te houden.
Eventueel iemand instructies laten geven
Wanneer de situatie lastig of onoverzichtelijk is, kun je er ook voor kiezen iemand uit te laten stappen en instructies te laten geven. Let er daarbij goed op dat wanneer je buiten de auto staat, je dit doet op een veilige plek waar de bestuurder je ook goed kan zien en horen. Het spreekt voor zich dat recht achter de auto staan geen goed idee is toch?
Oefenen, oefenen, oefenen
Net als het normale rijden in de bergen, geldt ook voor achteruitrijden: hoe vaker je het doet, hoe meer gevoel je ervoor krijgt en hoe gemakkelijker het gaat. Veel oefenen dus wanneer je in de bergen bent. Succes!