De Brennerpas is een van de belangrijkste en drukste verbindingsroutes tussen Oostenrijk en Italië. Zowel ’s winters als ’s zomers gaat er ontzettend veel (vakantie)verkeer over de pas tussen Innsbruck en Sterzing. De komende jaren gaan er uitgebreide werkzaamheden aan de Brennerpas worden uitgevoerd met een mogelijke verkeerschaos tot gevolg. Kun je deze weg ook vermijden? In dit artikel de alternatieve routes voor de Brennerpas.
Route over de Brennerpas
De Brenner Autobahn (A13) is de hoogste snelweg van de Alpen en op de top van de Brennerpas bevind je je op een hoogte van 1375 meter. Over het gehele traject beschik je over twee rijbanen en onderweg rij je over diverse bruggen, zoals de Europabrücke. Om over de Brennerpas te mogen rijden dien je tol te betalen. Vanaf 2032 kan een deel van het verkeer gebruik maken van de Brennerbasistunnel. Een 55 kilometer lange spoorwegtunnel waarvan de bouw in 2007 is gestart.
Geplande werkzaamheden op de Brennerpas
Regelmatig komen er berichten in het nieuws over rotsblokken op de Brennerpas of aardverschuivingen. Ook de bruggen op het traject zijn dringend toe aan onderhoud. Hierdoor komt het regelmatig voor dat er delen van de snelweg zijn afgesloten of dat je slechts de beschikking hebt over een rijbaan. Vanaf 2025 staan er uitgebreide werkzaamheden aan de Luegbrücke, net voor de top aan de Oostenrijkse zijde, gepland. Naar verwachting is er slechts een rijstrook beschikbaar in beide richtingen met (in het hoogseizoen) lange files tot gevolg.
Alternatief 1: de Felbertauerntunnel
De Felbertauernstrasse en bijbehorende tunnel is de belangrijkste toegangsweg tot Osttirol en Karinthië, maar ook wanneer je naar de Dolomieten gaat valt deze route te overwegen. Het is een tweebaansweg met enkele scherpe bochten, tunnels en de nodige hoogtemeters. Om van het traject gebruik te mogen maken dien je tol te betalen. De weg loopt van Mittersill in het SalzburgerLand naar Matrei in Osttirol en is ook geschikt voor caravans en campers.
Alternatief 2: de Großglockner Hochalpenstraße
Wanneer je in het noordoosten van Italië moet zijn kun je ook kiezen voor de Großglockner Hochalpenstraße. Zo maak je van de nood een deugd! De bekendste en populairste bergweg van Oostenrijk reikt tot een maximale hoogte van 2571 meter. De route van Bruck am Großglockner naar Heiligenblut is 48 kilometer lang en onderweg kom je door 36 haarspeldbochten. Je bevindt je te midden van een prachtige bergwereld, maar dit alternatief zal je wel de nodige uren extra kosten.
Alternatief 3: de Timmelsjoch Hochalpenstraße
Ten westen van de Brennerpas is de Timmelsjoch Hochalpenstraße het eerste alternatief dat je tegenkomt. Het is de hoogste grensovergang van Oostenrijk (2778 m). Je rijdt hier van de Ötztaler gletsjerwereld via het Passeiertal naar het mediterrane Meran. Een spectaculaire route en een onvergetelijke ervaring, maar houd rekening met de grote hoogte, de vele haarspeldbochten en het enkelbaans traject.
Alternatief 4: de Reschenpass
Ga je op vakantie in Zuid-Tirol dan kun je ook voor de route over de Reschenpass kiezen. Deze bergpas tussen Landeck en Meran is minder hoog (1504 m) en een van de belangrijkste noord-zuid verbindingen over de Alpen. De weg op deze bergpas is breed genoeg voor caravans en campers en het aantal haarspeldbochten is beperkt. Er hoeft geen tol betaald te worden voor de Reschenpass. Hoogtepunt op de route is de Reschensee met daarin de kerktoren van Graun die boven het water uitsteekt.
Alternatief 5: Gotthardtunnel
Ga je op vakantie bij het Gardameer? De route via de Zwitserse Gotthardtunnel is een uitstekend alternatief voor de Brennerpas. Houd er wel rekening mee dat het (met name in de weekenden) in de vakantieperiode bijzonder druk kan zijn voor deze tunnel. Via Basel en Luzern doorkruis je Zwitserland om bij Göschenen de tunnel in te rijden. Voor de Gotthardtunnel hoeft niet apart tol te worden betaald.