Autorijden in de bergen is toch heel iets anders dan in ons vlakke land. Opeens krijg je te maken met hoogteverschil, haarspeldbochten en smalle wegen. Wanneer je auto er klaar voor is en je jezelf goed voorbereidt, hoef je nergens voor terug te deinzen. En hoe meer je het doet, hoe comfortabeler het zal voelen. Ga je met de auto de bergen in, maak deze fouten dan in ieder geval niet!
De berg oprijden in een te hoge versnelling
Hier in eigen land loont het om vroeg door te schakelen om zo zuinig mogelijk te rijden. In de bergen kun je dit even vergeten. Het is zaak om toeren te maken, om de motor de ruimte te geven om te ‘ademen’. Rijd je in lage toeren in een te hoge versnelling, dan krijgt de motor het veel te zwaar. Schakel dus op tijd terug wanneer het stijgingspercentage toeneemt.
Stijgend verkeer geen voorrang verlenen
Wie heeft er voorrang op een berg? Stijgend verkeer! Voor stijgend verkeer is het belangrijk om in gang te blijven. Bij haarspeldbochten en zeer smalle passages is het afhankelijk van de situatie. Wie het makkelijkst plaats kan maken, moet dit doen.
De berg afrijden in een te hoge versnelling
Ook bergaf is het belangrijk om vroegtijdig terug te schakelen. Zo rem je op de motor en loopt de snelheid niet te hoog op. Geef je in de afdaling geen gas en vertraagt de auto niet? Schakel dan een versnelling terug.
Bergaf continu de rem ingedrukt houden
Daal je af in een lagere versnelling, dan loop je ook minder risico op oververhitte remmen. Als je de berg afrijdt in te lage toeren, moeten je remmen té hard werken. Gevolg is dat ze oververhit kunnen raken, gaan stinken en hun remkracht verliezen. Rem op de motor en rem krachtig voor iedere bocht.
Bij (steil) parkeren alleen op de handrem vertrouwen
Parkeer je de auto op een steile helling, vertrouw dan niet alleen op de handrem. Zet de auto in z’n eerste versnelling als je de berg op parkeert of in z’n achteruit als je de berg af parkeert. Ook is het verstandig om de wielen richting de berg te draaien. Mocht de auto tóch in beweging komen, dan rolt hij niet het ravijn of de diepte in.
Vergeet niet om tol te betalen
Rijd je door Oostenrijk of Zwitserland, dan dien je in het bezit te zijn van een geldig vignet. In Frankrijk betaal je doorgaans tol aan de tolpoort. Toch wordt er op steeds meer plekken, ook in Italië, tolheffing met vrije doorstroming ingevoerd. Hierbij ben je zelf verantwoordelijk voor het (online) betalen van de tol.
Te weinig afstand houden op je voorganger
Zowel in een afdaling als tijdens het oprijden van een berg is het belangrijk om voldoende afstand te houden. Zo houd je niet alleen een beter overzicht, maar kun je ook op tijd terugschakelen. Je wilt, bij bergop rijden, zo min mogelijk vanuit stilstand vertrekken om de koppeling te sparen. Laat de koppeling zo min mogelijk slippen om je koppelingsplaat te sparen.
De snelweg verlaten en voor een alternatieve route kiezen
Ook op de snelwegen van Oostenrijk zien we tijdens weekenden in de zomer vaak ‘Franse taferelen’. Om sluipverkeer te voorkomen zijn er zowel in Tirol als in Karinthië rijverboden ingesteld. Pak je toch de afslag wanneer je daar niets te zoeken hebt, dan riskeer je een boete.