Skip to navigation Skip to main content

5 merken die bekendstaan om duurzame outdoorkleding

Kleding Cortazu

Steeds meer merken richten zich op het maken van duurzame outdoorkleding. Toch is het vaak lastig om te bepalen of een merk écht duurzaam is. Van ‘greenwashing’ is ook in deze wereld sprake en soms is het lastig om te ontdekken of de duurzame beloftes ook waar worden gemaakt. Transparantie is daarom een belangrijke eigenschap van een duurzaam outdoormerk. De vijf merken die wij hebben uitgelicht, kunnen met recht duurzaam genoemd worden.

Wat is duurzame outdoorkleding?

Duurame outdoorkleding wordt veelal gemaakt van natuurlijk stoffen die verantwoord worden geproduceerd. Voorbeelden hiervan zijn merino wol, biologisch katoen en hennep. Waar en hoe deze stoffen omgezet worden tot outdoorkleding is ook een belangrijk aspect. Er dient sprake te zijn van goede werkomstandigheden en bij de productie dient de CO2-uitstoot tot een minimum beperkt te worden. Ook chemische verbindingen (PFC’s) om de technische eigenschappen te verbeteren zijn niet gewenst. Tegenwoordig zijn er diverse labels en certificaten die duiden op een duurzame productie: BLUESIGN, Fair Wear Foundation, OEKO-TEX Standard 100 en GOTS.

Duurzame outdoorkleding merken kopen

Patagonia

Als het gaat over duurzame outdkoorkleding, denkt men vaak direct aan Patagonia. In 2011 kreeg het duurzame imago van het merk een boost door de advertentie met als kop ‘Don’t buy this jacket’. Outdoorliefhebbers werden aangemoedigd om eerst over te gaan tot repareren, hergebruiken of recyclen voordat ze een nieuw kledingstuk kochten. Koop je een kledingstuk van Patagonia, dan weet je dat de productie een minimale impact op de planeet heeft gehad.

  • Maakt sinds eind jaren ’90 volledig gebruik van biologisch katoen
  • Sinds 2018 is alle gebruikte wol RWS-gecertificeerd
  • Gebruik van gerecyclede vezels en stoffen
  • Verkoop van gebruikte, gerepareerde kleding (Worn Wear)
  • 1% van de omzet gaat naar goede doelen
Patagonia is een duurzaam outdoormerk
© Unsplash / Patrick Hendry

Vaude

Het Duitse Vaude wordt gerekend tot een van de meest milieuvriendelijke fabrikanten. Het familiebedrijf werd in 1974 opgericht en is zeer transparant. Er wordt jaarlijks een duurzaamheidsrapport gepubliceerd, waarin zowel de goede als minder goede kanten worden belicht. Bij Vaude ziet men erop toe dat iedereen in de keten een eerlijke beloning krijgt en er is een eigen duurzaamheidslabel, Green Shape. In 2019 voldeed 98% van de zomercollectie aan de gestelde eisen.

  • Producten die lang meegaan en te repareren zijn
  • Al het gebruikte katoen is 100% biologisch
  • Sinds 2001 samenwerking met Bluesign
  • Gebruik van gerecyclede (synthetische en natuurlijke) materialen
Outdoorkleding kopen
© Unsplash / Mattia Corciulo

Klattermusen

Klattermusen is een Zweeds bedrijf voor outdoorkleding en rugzakken dat zich sinds de oprichting in 1975 richt op het ontwerpen van kleding met een lange levensduur. Voor kleding uit oudere collecties worden nog altijd reparaties en materialen aangeboden. Het bedrijf schakelde in 2006 voor 100% over op biologisch katoen en is sinds 2007 partner van Bluesing.

  • Al het gebruikte katoen is 100% biologisch
  • Sinds 2017 geen gebruik van fluorcarbon finish
  • Samenwerking met RePack, herbruikbare verpakkingsservice

Mammut

Het Zwitserse Mammut hanteer het duurzaamheidstmotto ‘We CARE’. Waarbij de C voor ‘clean production’ staat, de A voor ‘Animal welfare’, de R voor ‘Reduced footprint’ en de E voor ‘Ethical production’. Het bedrijf publiceer regelmatig overzichtelijke infographics waarop je kunt zien hoe een productlijn aan een bepaalde norm voldoet. Voor deze specifieke normen zijn ook (scherpe) doelstellingen voor de toekomst geformuleerd. In 2019 werd Mammut lid van de Sustainable Apparel Coalition (SAC), in een poging om de impact van de initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen van het merk te kunnen meten en vergelijken.

  • In 2025 dient 95% van de producten aan de bluedesign normen te voldoen
  • Doel voor 30% CO2 reductie in 2023 en emissievrije productie in 2050

Jack Wolfskin

Jack Wolfskin lijkt wellicht een oubollig outdoormerk, maar op het gebied van duurzaamheid scoren ze hoog. Zo monitort het bedrijf maar liefst 100% van de toeleveringsketen. Daarnaast zet men zich in om alle stoffen en 75% van alle gebruikte componenten (ritsen, knopen etc) bluesign goedgekeurd te laten zijn. Sinds 2019 zijn alle kledingproducten en rugzakken 100% PFC-vrij.

  • GreenBook waaraan alle leveranciers en fabrikanten moeten voldoen
  • Sinds 2012 worden alle leveranciers regelmatig gecontroleerd door onafhankelijke controleurs.
  • Sinds 2013 uitsluitend gebruik van 100% biologisch katoen
  • Sinds 2010 geen gebruik van nanotechnologie

Ook Cortazu, Fjallraven, Picture Organic, Rab en Sherpa staan te boek als merken met duurzame outdoorkleding.

Zomer Auteur11

Over Joris

Joris houdt van actie en avontuur. Zowel in de zomer als winter is hij veel in de bergen te vinden om te skiën, mountainbiken, klimmen of te hiken. Noem een willekeurige plaats in de Alpen en Joris is er geweest, of weet er in ieder geval veel van.