De Mont Blanctunnel, een van de belangrijkste wegverbindingen tussen Frankrijk en Italië, wordt de komende 18 jaar gerenoveerd. Ieder jaar gaat de tunnel drie tot vier maanden dicht om deze weer te laten voldoen aan de huidige normen. De eerste sluiting van de Mont Blanctunnel staat gepland voor eind augustus 2023. In dit nieuwsbericht meer over de renovatie van de Mont Blanctunnel en mogelijke routes die je kunt nemen om om te rijden.
3 maanden dicht gedurende 18 jaar
De 11,6 km lange wegtunnel onder het Mont Blancmassief verbindt Chamonix in de Haute-Savoie met Courmayeur in het Val d’Aosta. Wie met de auto richting de regio rond Turijn trekt, kiest al snel voor een rit door deze tunnel. De renovatie van de tunnel stond eigenlijk gepland vanaf 2025, maar is twee jaar vervroegd. Aanvankelijk werd er door de twee tunnelexploitanten, die ieder een helft van de tunnel beheren, gesproken over een volledige sluiting van drie tot vier jaar. Toch is er uiteindelijk gekozen om drie tot vier maanden per jaar aan de tunnel te werken gedurende 18 jaar.
Eerste sluiting eind augustus 2023
De eerste sluiting van de Mont Blanctunnel staat gepland na het (drukke) zomerseizoen van 2023. In 2023 en 2024 zal de Mont Blanctunnel van eind augustus tot eind december gesloten zijn. Tijdens deze periode wordt er zo’n 600 meter aan tunnel aangepast. Hierna besluit men hoe de definitieve planning van de renovatie eruit gaat zien. Een lange renovatie is nodig aangezien er bij de bouw van de tunnel gebruik is gemaakt van asbest. Dit moet nu vervangen worden door een duurzame vorm van isolatie.
Hoe kom ik dan in Italië?
Afhankelijk van je eindbestemming heb je diverse uitwijkroutes. De meest voor de hand liggende route om Aosta te bereiken is via Zwitserland en de Tunnel du Grand-Saint-Bernard. Je doet er zo’n vijf minuten over om door de 5,8 kilometer lange tunnel te rijden en de Grand-Saint-Bernard is ook goedkoper dan de Mont Blanctunnel. Kies je voor deze route, vergeet dan geen vignet Zwitserland 2023 aan te schaffen. Reis je door de Franse Alpen en draai je je hand niet om voor een Alpenpas, dan behoort ook de Col du Petit-Saint-Bernard tot de mogelijkheden.
Tunneldrama Mont Blanc in 1999
Toen de Mont Blanctunnel in 1965 werd geopend was deze met een lengte van 11,6 kilometer de langste wegtunnel ter wereld. Op 24 maart 1999 ging het vreselijk mis toen er een koelvrachtwagen met margarine en bloem op ongeveer 7 kilometer van de Franse ingang in brand vloog. Bij het tunneldrama kwamen 39 mensen om het leven. De tunnel bleef drie jaar gesloten voor herstelwerkzaamheden en om de veiligheid te verbeteren. Twintig jaar later zijn er opnieuw grote werkzaamheden nodig om de tunnel aan de huidige normen te laten voldoen.