Mocht je komende zomer een mountainbike vakantie in de Alpen gepland hebben, dan is het goed te bedenken of je huidige mountainbike klaar is voor de uitdaging. Denk dan niet alleen aan het checken van alle onderdelen, maar ook naar welke omgeving je gaat en hoe de tracks eruit zien in combinatie met de vering van jouw mountainbike.
Technische tracks
Stel je de single-tracks voor in bijvoorbeeld Kitzbühel, waar ’s winters de skiërs naar beneden denderen. Daar kom jij in de zomer om hoogtemeters te maken. Maar wat omhoog gaat, gaat net zo goed weer naar beneden. En dat zijn op de mountainbike geen geplaveide asfaltwegen met keurige haarspeldbochten. Grind, gruis, rotsen, hoogteverschillen in de afdaling en meer technische tracks staan je daar te wachten. Prachtig natuurlijk, maar alleen als je volledige controle hebt.
Hardtail of full-suspension?
Een full-suspension mountainbike is eigenlijk een must. Full-suspension houdt in dat je vering in de voorvork hebt en ook aan de achterkant. Aan de achterkant wordt dit een demper genoemd. Hoe ruiger het terrein, hoe meer vering of veerweg je nodig hebt. Zowel voor de demper als de voorvork. Een flinke veerweg in de demper vangt niet alleen klappen op, het houdt ook langer contact met de ondergrond. Daarmee heb jij meer controle.
Voorbeelden van goede fully’s – zoals ze in de mtb-wereld genoemd worden – vind je in de collectie van bijvoorbeeld Trek mountainbikes met de Supercaliber. Ook Giant mountainbikes winnen op professioneel niveau wedstrijden met bijvoorbeeld de Anthem Advanced Pro.
Downhill mountainbiken
Ga je echt downhillen, dus met de skilift omhoog en nietsontziend weer naar beneden, dan moet je fiets daar echt voor gemaakt zijn. Een flinke veerweg een extreem goede demping is dan een must.
Bandenkeus en tubeless
Brede banden met goed profiel is een logische keuze. Ook hier geldt min of meer, hoe uitdagender de terreinen hoe meer profiel en hoe breder de banden. Dat biedt je de meeste controle. Maar ook de bandenspanning speelt een belangrijke rol. Met keiharde banden van de berg knallen is niet de beste optie. Maar je mag natuurlijk ook niet op de velg rijden. Probeer het uit als je er bent, maar doe dat op een wat makkelijker deel. Voel je voldoende grip en controle, dan heb je de beste bandenspanning gevonden.
Tubeless banden zijn banden zonder binnenband. Deze optie biedt nog meer controle en je kunt makkelijker met minder bandenspanning rijden. Ook is de kans op lekrijden minder aanwezig. En rijd je toch lek, dan doet een beetje speciale vloeistof al wonderen.