Skip to navigation Skip to main content
Reddingshelikopter
© Unsplash / Niklas Bischop

De bergredding heeft het druk tijdens het wandelseizoen. Ze moeten op drukke dagen in het hoogseizoen meerdere keren in actie komen om mensen in veiligheid te brengen. Een vervelende uitglijder is immers zo gemaakt en door slecht weer kun je zomaar verrast worden. Ook is er de afgelopen jaren steeds vaker sprake van nalatige bergtoeristen die zichzelf én de bergredding in onveilige situaties brengen. Maar wie draait er eigenlijk op voor de kosten wanneer de bergreddingsdienst in actie moet komen?

Een noodoproep plaatsen

Wanneer jij of een lid van je groep niet verder kan tijdens de tocht door de bergen plaats je een noodoproep. Dit kan het geval zijn bij verwonding, maar ook bij acute gezondheidsproblemen. Ben je ongedeerd maar kun je niet meer voor- of- achteruit, dan kun je ook beroep doen op de reddingsdienst. Dit soort situaties doen zich voor bij slecht weer, duisternis of angst. Ben je in nood, bel dan het alpine noodnummer 140 of het algemene alarmnummer 112.

Helikopter vs. lokale reddingsdienst

Op basis van de door jou verstrekte informatie, zoals de locatie en het aantal betrokkenen, wordt bepaald op welke manier de bergredding in actie komt. Vaak wordt er gekozen voor zowel een reddingshelikopter als de lokale reddingsdienst om genoeg mensen ter plaatse te hebben. Groot verschil tussen beide diensten is dat de lokale bergreddingdienst zich inzet op vrijwillige basis. Mocht er sprake zijn van opzet of dodelijke slachtoffers, dan komt ook de Alpenpolitie ter plaatse.

Reddingshelikopter in de bergen
© Unsplash / Tim Dennert

Risico’s minimaliseren

Door in actie te komen brengen de bergredders zichzelf ook in onveilige situaties. Dankzij training, ervaring, fysieke conditie en een strategische aanpak kunnen zij de risico’s wel minimaliseren. Mocht de situatie ter plaatse het niet toelaten om in actie te komen, dan wordt de reddingsoperatie uitgesteld of geannuleerd. Mocht je in nood zijn, dan mag je de hoop hebben om gered te worden, maar 100% zekerheid is er nooit.

Wie krijgt de rekening?

Voor iedere reddingsactie, wie deze ook uitvoert, moet worden betaald. Hoe hoog de kosten zijn hangt af van de inspanningen die erbij gemoeid zijn. Wel kan er per regio en type reddingsdienst verschil zitten in het prijskaartje. Zo is de Zwitserse luchtreddingsdienst Rega een stuk duurder dan de Duitse reddingsdienst die onder het Duitse Rode Kruis valt. Als je een goede reisverzekering hebt die bijzondere sporten (waaronder bergsport) dekt, dan hoef jij je over de kosten geen zorgen te maken. Het is hoe dan ook verstandig om voor vertrek de voorwaarden van jouw verzekering nog een keer te raadplegen.

  • Van een reddingsactie in de bergen ontvang je een factuur, ongeacht hoe en door wie de operatie is uitgevoerd en hoe jij eraan toe bent.
  • Ben je op de juiste manier verzekerd, dan zijn de kosten gedekt.
  • Hoewel de bergreddingsdienst qua capaciteit op de limiet zit, zullen ze er alles aan doen om jou te redden. Hierbij minimaliseren ze de risico’s voor zichzelf.
  • Nalatigheid wordt door reddingswerkers niet beoordeeld, dit komt ter sprake bij verzekeringsmaatschappijen.
Zomer Thijs

Over Thijs

Thijs verkent de bergen in de zomer het liefst op de racefiets. De schoonheid van het landschap en de strijd aangaan met de berg zijn aspecten waarvoor hij graag afreist naar de Alpen. Naast het beklimmen van bekende Alpenreuzen als Alpe d’Huez, Col du Galibier en Mont Ventoux fietst hij ook graag in de heuvels van Zuid-Limburg.